woensdag 27 januari 2016

Minderen met ZOUT



Waar denk je aan bij ZOUT? Ik aan smaakmaker en vocht vasthouden. Sinds een jaar of 5 is mijn interesse in gezond eten en koken enorm toegenomen. Niet zozeer omdat ik wilde afvallen, maar meer omdat ik mijn levensstijl wilde veranderen en gek ben op het uitproberen van nieuwe recepten. Het geeft mij voldoening als ik weer iets enorm lekkers en nieuws op tafel heb gezet en er 'mmm'  en 'heerlijk!' wordt geroepen. Nooit geweten dat zout zoveel invloed kan hebben op je gezondheid en hoeveel troep er wordt verkocht  met fabriekszout. 

Mocht je willen afvallen dan scheelt het als je mindert met zout. De kilo's zullen er dan in het begin afvliegen, niet zozeer omdat je vet minder wordt maar omdat je vocht verliest. Maar hoe eet je nou minder zout zonder dat je eten flauw smaakt?

Allereerst raad ik aan minder te koken met zout! (Duh!) Toen mijn zoontje met de pot mee ging eten ben ik gestopt zout toe te voegen aan het eten. Op het begin vond ik het verschrikkelijk. Ik ben half Dominicaans en wij houden wel van op smaak gemaakt eten. Maar na een paar weken wist ik niet beter. Als ik dan wel een keer bij iemand anders een voorverpakt product at, dan overheerste de zoute smaak behoorlijk (bah!). Als ik toch mijn eten wat smaak wil geven gebruik ik gezonde kruiden zoals zwarte peper, gember, kurkuma, nootmuskaat, kaneel, peterselie, saffraan, salie en rozemarijn.

Ten tweede moet je je eten zelf maken en geen 'pakjes' kopen. Kant-en-klare maaltijden, sauzen en soepen  zitten boordevol bewerkte en gebleekte zout wat inhoudt dat de oorspronkelijke mineraalverhouding ver te zoeken is. Als je toch zout wilt gebruiken voeg dan Himalaya zout of Keltisch zout toe, een onbewerkte zoutsoort in zijn oorspronkelijke mineraalverhouding. 

En dan een laatste tip waar veel mensen niet bij stil staan is dat je zout moet toevoegen aan het begin van je kookkunsten. Des te eerder in het kookproces, des te minder zout benodigd is. Gooi je zout als laatste erin, dan heb je veel meer nodig om het op smaak te maken. En gebruik wel natuurlijk Himalaya of Keltisch zout.

Hoeveel zout hebben wij eigenlijk nodig per dag? 1-3 gram per dag is meer dan voldoende, maar de ADH is 6 gram. Wij zitten er meestal al overheen doordat wij bewerkte producten eten zoals kaas, beleg, brood. Ik dacht vroeger dat natrium hetzelfde was als zout, maar ben er inmiddels achter gekomen dat dat zeker niet het geval is. Zout bestaat uit natrium en chloride.  Ik heb even gegoogled hoeveel natrium er in een supermarkt pizza (500gr) zit; 2,5 gram natrium. Om het om te rekenen naar zout moet je het vermenigvuldigen met 2,5. In een kant-en-klare pizza zit dus 6,25 gram zout!! (Ik schrik er zelf van!). Dussss, zelf pizza's maken met himalaya of keltisch zout. (In de toekomst zet ik wel een recept van een overheerlijke pizzabodem op mijn blog)

Ik eet verantwoord zout. Ik wil later geen hoge bloeddruk (en dus grotere kans op hart- en vaatziekten) of een nieraandoening. Ik wil gezond zijn! 

XOXO

Johanna



Geen opmerkingen:

Een reactie posten