zondag 3 januari 2016

Kip-Avocado Burrito


Soms heb je van die dagen dat je echt geen zin hebt om urenlang in de keuken te staan maar toch echt trek hebt in iets lekkers. Ik ben dol op comfortfood, maar dan met een gezonde bite. Hieronder one of my favorites! Er zit avocado in wat een vrucht is dat bekend staat om zijn goede eigenschappen. Het zit boordevol goede voedingswaarden zoals vitamine B6, C en K, vezels, koper, foliumzuur en kalium. Het verbetert je voedingsstofopname, zorgt voor een betere ontwikkeling van je spieren en is zeer goed voor de stofwisseling (calorieën verbranden!). Om nog even door te gaan: het verlaagt je cholesterol als je het regelmatig eet. Er wordt zelfs gezegd dat het helpt darm- en borstkanker te voorkomen. 1-2 avocado’s per week is dus zeker geen overbodige luxe!!

Voordat ik begin zet ik altijd een schaal met gezonde snacks op tafel voor mijn kids (cherry tomaatjes, komkommer, rode paprika, selderij, worteltjes, olijven) omdat ze anders niet aan hun dagelijkse hoeveelheid groente komen. Vooral handig als de kids al trek hebben! Ik snoep er ook lekker van tijdens het bereiden. 

Benodigdheden 4 personen:
8 grote tortilla wraps
400 gram kipfilet
2 avocado’s in blokjes gesneden (ongeveer 360 gram)
125 gram kaas/mozarella/geitenkaas*
2 handjes koriander
Zout en Peper
Olijfolie

(*geitenkaas heeft het minste vet, mozzarella zit daar vlak achter. Ik heb zelf in de vriezer een bak met gemengde kaas. Elke keer als ik kaas heb geraspt heb ik wel wat over, dit rasp ik en doe het in een bakje in de vriezer. Ik gooi het allemaal door elkaar waardoor het een mengeling wordt van allerlei verschillende kazen. Dit gebruik ik dan voor dit soort gerechten. Super handig en zuinig! Van Jamie Oliver)

Snij de kipfilet in dunne reepjes en bak ze in olijfolie goudbruin. Doe de kip in een kom, voeg hieraan de avocado, koriander, kaas en peper en zout (naar smaak) toe. Verdeel dit over 8 tortilla wraps en vouw het dicht tot het een mooi pakketje is. Bak de tortilla’s vervolgens in een met olijfolie ingesmeerde grillpan (voor de streepjes) aan beide kanten goudbruin. 

Het is echt verrukkelijk! Nog een voordeel… lekker met de handen eten en dus weinig vaat! Eet smakelijk!

XOXO

Johanna

2 opmerkingen:

  1. Vandaag gemaakt, smaakte zeer goed! Tip: tomaatje zonder zaadjes bij de mix van kip & avocado (goed voor de kleur en als extra groenten). Tevens extra avocado toegevoegd. Ik heb daarnaast spelt-haver tortilla wraps gebruikt, nog gezonder en heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Mariska! Een heerlijke en een gezonde toevoeging. Ik ga de mijne volgende keer zeker aanpassen! XOXO Johanna

      Verwijderen