donderdag 25 februari 2016

Kinder cheat meal: Couscous van bloemkool


Soms heb je van die dagen waarbij je kinderen net van een feestje komen en genoeg hebben gesnaaid (en ikzelf natuurlijk ook). Dus als je dan wat op tafel zet dan moet het wel vitamine efficiƫnt zijn en lekker genoeg om toch nog een paar happen te eten. Tijd voor bloemkool couscous!

Ik stuitte eigenlijk per ongeluk op dit recept. Ik had nog wat bloemkool en erwten over van eerder maaltijden deze week en wilde hier iets van maken het liefste met couscous. Couscous is erg favoriet bij mijn kinderen. Toen ik het recept las bleek dat de couscous dus daadwerkelijk gemaakt werd van bloemkool. Why not?! Ik heb met spanning naar mijn kinderen zitten kijken en was met stomheid geslagen dat ze beide hun bord leeg hadden gegeten zonder te zeuren. Missie geslaagd! Nu is het jullie beurt! Hup de keuken in:


Benodigdheden (4 personen):
- 1 bloemkool
- 200 gram verse doperwten (of diepvries)
- peper 
- zout
- olijfolie

Maal de bloemkool fijn in een keukenmachine. Kook de doperwten ongeveer 5 minuutjes in een pannetje. Doe een scheutje olijfolie in de pan en bak daarin de bloemkool aan. Door te proeven weet je wanneer de bloemkool gaar is. Blijf wel regelmatig roeren. Als het gaar is voeg dan de doperwten toe en peper en zout naar smaak. Lekker met gehaktballetjes in tomatensaus:


Benodigdheden (4 personen):
- 350 gram gehakt 
- 1 ei
- peper 
- zout
- 1 el mosterd
- paneermeel
- 1 blik tomatenblokjes

Meng alle ingredienten (behalve tomatenblokjes) door elkaar. Voeg paneermeel toe totdat gehakt niet meer te nat is. Draai mooie balletjes en bak ze mooi bruin in de pan. Ik gebruik altijd boter omdat ik dat lekkerder vindt, maar mensen die erg op de lijn letten kunnen ook kiezen voor olijfolie of kokosolie. Als balletjes mooi bruin zijn rondom voeg je de blik tomatenblokjes toe en breng je het op smaak met peper en zout. Laat het geheel even doorkoken totdat de balletjes gaar zijn. 


Eet smakelijk!

XOXO


Johanna


Geen opmerkingen:

Een reactie posten